::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 330
نویسنده پیام
hosein
آفلاین



ارسال‌ها: 2453
عضویت: 24 /8 /1391
شناسه یاهو:
تشکر کرده: 48
تشکر شده: 57
از خرمشاهی و موحد تا دولت آبادی و کیارستمی در شب خاندان مولانا

از خرمشاهی و موحد تا دولت آبادی و کیارستمی در شب خاندان مولانا
مراسم «شب خاندان مولانا» با حضور اسیب چلبی بیست و دومین نواده مولانا، عباس کیارستمی، محمود دولت آبادی، محمدعلی موحد، توفیق سبحانی، بهاءالدین خرمشاهی، پری صابری و در قالب یکصد و چهل و دومین شب از شب‌های بخارا و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ملت، دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و بنیاد بین‌المللی مولانا در کانون زبان فارسی برگزار شد.
علی دهباشی مدیرمسئول نشریه بخارا و میزبان این مراسم به اسین چلبی بیست و دومین نوه از سلطان ولد، پسر بزرگ مولانا که هم اکنون به عنوان قائم مقام بنیاد بین‌المللی مولانا فعالیت می‌کند، خوشامد گفت و همچنین یاد مولوی‌پژوهان درگذشته ایرانی مانند بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال همایی، محمدتقی جعفری، علی دشتی، رضاقلی‌‌خان هدایت، عبدالحسین زرین‌کوب، سیدجعفر شهیدی و محمدامین ریاحی را گرامی داشت.
در ادامه محمود دولت آبادی نویسنده در سخنانی از مولانا به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد یاد کرد که «سخن او برای ما حجت است» و افزود: من در جوانی خیلی عاشقانه غزلیات مولانا را در کوچه‌های تهران می‌خواندم و چون کشتی بی‌لنگر کژ می‌شدم و مژ می‌شدم. دیشب در خدمت خانم چلبی (نواده بیست و دوم مولانا) به او گفتم که بعضی آدم‌ها اگر در این دنیا نبودند، چیزی از دنیا کم بود و از مزره برجسته‌ترین‌ اینها، شمس و مولانا هستند. واقعاً اگر این دو شخص و این دو منش گم و پیدا و حاضر و غایب نبودند، دنیا چیزی کم نداشت؟
در ادامه مراسم «شب خاندان مولانا» تعدادی از تصینف‎هایی که تاکنون بر اساس غزلیات مولانا ساخته شده است، با صدای شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و همایون شجریان برای حاضران پخش شد.
سپس محمد علی موحد مولوی‌پژوه پیشکسوت در سخنانی با بیان اینکه «خانم چلبی یادآور خاندان مولانا است» گفت: تمام جوانانی که اینجا نشسته‎اند، به دلیل شور و علاقه‎ای که دارند، همگی فرزندان مولانا هستند. شمس سخنی دارد، می‎گوید: فرزندان جان و دل ما، نه فرزاندان آب و گِل ما. اینها اگر فرزندان آب و گِل مولانا نیستند، فرزندان دل و جان مولوی هستند.
وی همچنین با تقدیر از علی دهباشی که چنین مجالسی را برپا می‌کند، افزود: شب‌های بخارا بهانه است برای آنکه شما کنار هم جمع بشوید. این جمع شدن یکجا است که حرکت فکری ایجاد می‎کند، همدلی ایجاد می‎کند. به نظرم من آقای دهباشی به اندازه یک وزارتخانه کار می‎کند. همین مجله‎ای که ایشان درمی‎آورد، به پاکستان، هندوستان، تاجیکستان راه پیدا می‎کند و به هر جای دیگری در دنیا که درباره زبان فارسی حرف زده می‎شود.
موحد پس از قرائت غزلی که به گفته خودش نشان می‌دهد چطور مولانا شکار شمس شد، گزارشی کوتاه از مولاناپژوهی‎ها در عصر حاضر ارائه کرد و گفت: مولاناپژوهی در ایران معاصر ما یک سابقۀ هشتاد ساله دارد. کتاب مرحوم فروزانفر در 1315 چاپ شده ولی در همان جا، در مقدمه‎اش ذکر کرده‎ است که علی‌اصغر حکمت، وزیر فرهنگ وقت، سفارش این کتاب را در 1312 به او داده‎ بود. پس از 1312 این پژوهش‎هایی که جنبه علمی دارد با این کتاب فروزانفر آغاز شد و درست در همان سال 1315 ما مرحوم جلال همایی را داریم که ولدنامه را، ابتدانامه سلطان ولد را که اولین مثلث مثنویات سلطان ولد است، به چاپ رساند.
این مولوی‌پژوه پیشکسوت افزود: ما در سال‎های اخیر سه گروه مولوناپژوه داشته‌ام. یکی کسانی‎اند که شرح مثنوی می‎نویسند، گروه دیگر کسانی هستند که از نظرگاه معیارهای جدید انتقاد ادبی در مولانا می‎نگرند، مخصوصاً مولانای قصه‎پرداز و رشته دیگر که مورد نظر من است چاپ و انتشار مقالات شمس بود که نقطه عطفی است در مولاناپژوهی.
وی در پایان این گزارش کوتاهش از روند مولاناپژوهشی در عصر حاضر، به سایه سنگین نظریات طرفداران ابن عربی در تدوین شرح‌های مختلف بر مثنوی اشاره و تاکید کرد: جان کلام من این است که شرح مثنوی‌ها در ایران، مسخ مثنوی بوده است.
پس از سخنان دکتر موحد فیلمی پخش شد از مراسمی که بر سر مزار شمس در خوی برگزار شده بود و اسین چلبی نیز در آن حضور داشت و سپس فیلمی از آرامگاه مولانا در قونیه و از مراسم و مناسکی که به مناسبت تولد مولانا برگزار می‌شد، به نمایش درآمد.
امسال از میان مولوی پژوهان و کسانی که به نوعی در عرصه‎های گوناگون بر مجموعه آثار مولانا کار کرده‎اند، چند شخصیت ایرانی از سوی شورای عالی بنیاد بین‎المللی مولانا شایسته تقدیر شناخته شدند که در این مراسم لوح ویژه‎ای توسط اسین چلبی قائم مفام بنیاد بین‎المللی مولانا به آنان اهدا شد.
این افراد عبارت بودند از: محمد علی موحد (به خاطر تصحیح مقالات شمس)، پری صابری (برای اجرای نمایشنامه شمس پرنده)، توفیق سبحانی (برای ترجمه آثار عبدالباقی گولپینارلی)، عباس کیارستمی (برای کتاب « آتش» ـ گزیده ای از غزلیات شمس تبریزی)، سالار عقیلی (برای اجرای غزلیات شمس همراه با موسیقی)، محمد بردبار (که از مشایخ مولویه نیز هست به خاطر سالها تدریس مثنوی)، بهاء‌الدین خرمشاهی (به خاطر مقالات و گزیده غزلیات شمس).
اهدای جام نقره‌کار هنرمندان تبریز از سوی بنیاد فرهنگی ملت به برگزیدگان و نیز اسین چلبی و فروزنده اربابی نها عضو ایرانی بنیاد بین‌المللی مولانا، از بخش‎های این مراسم بود. در این مراسم علی دهباشی هم ضمن تجلیل و یادکرد از مقالات و پژوهش‎ها و کتاب‌های استاد محمدرضا شفیعی کدکنی - از نخستین شخصیت‎هایی بود که منتخب بنیاد بین‎المللی مولانا شناخته شده بود -، یک جلد از غزلیات شمس تبریزی با مقدمه، تصحیح و تفسیر او را که از سوی انتشارات سخن منتشر شده است، به اسین چلبی اهدا کرد.
همچنین در این برنامه چند جلد از آخرین انتشارات دایره العمارف بزرگ اسلامی و موقوفات افشار و نیز پرتره عکاسی شده استاد فخرالدین فخرالدینی از اسین چلبی به وی (چلبی) اهدا شد. پایان بخش این مراسم اجرای غزلیاتی از مولانا توسط سالار عقیلی و گروه همراه او بود.

جمعه 15 آذر 1392 - 12:00
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها
پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !